čtvrtek 14. února 2013

Čínské koláčky štěstí

Chcete potěšit své blízké nějakou jedlou maličkostí? Inspirujte se a podobně jako já upečte koláčky štěstí. Jsou křupavé, chutnají po vanilce a uvnitř ukrývají předpověď budoucnosti. Pokud vám věštby nic neříkají (podobně jako mě), můžete do koláčků schovat citát či milý vzkaz. A nebo si zasoutěžte kdo najde "Černého Petra" a bude celý týden třeba umývat nádobí :-). 

Čínské koláčky štěstí

 

Ingredience:

2 bílky
3 lžíce oleje nebo másla
8 lžic hladké mouky
8 lžic krupicového cukru
1,5 lžičky kukuřičného škrobu (maizeny)
0,5 lžičky mandlového aroma
vanilka (1 lusk)
špetka soli




Postup:

Začněte přípravou lístečků, které schováte do koláčků. Na proužky papíru o velikosti zhruba 1x10 centimetrů napište text a několikrát je přehněte. Předehřejte troubu na 150°C. Do jedné mísy dejte bílky společně s olejem či rozehřátým máslem, mandlovým aroma a vanilkou z jednoho lusku. Šlehejte metličkou, dokud se ze směsi nevytvoří pěna. V jiné nádobě smíchejte zbylé ingredience. Sypkou směs přidávejte k našlehaným bílkům; po smíchání vznikne hladké těsto, které neteče. Po lžících odebírejte a roztírejte na plech vyložený pečícím papírem do kol o průměru 10 centimetrů. Pečte asi 15 minut nebo dokud se vám nepodaří koláčky odlepit od pečícího papíru. Jednotlivé placky rychle sejměte, vložte lísteček, přehněte na polovinu a poté ještě jednou. Nechte zchladnout. 

Jak jsem postupovala já:

Jelikož se jednalo o můj první pokus s koláčky štěstí, rozhodla jsem se postupovat přesně podle receptu a příliš neexperimentovat. Po smíchání všech ingrediencí se mi zdálo, že těsto nemá popisovanou konzistenci - hodně se lepilo a táhlo. Nicméně pracovat se s ním dalo i v této podobě. Místo pečícího papíru jsem na plech použila nepřilnavou podložku. Na ni jsem za pomocí lžíce a navlhčených prstů roztírala těsto do tvaru koleček - průměr jsem nijak neměřila, jednoduše jsem se snažila, aby všechna byla přibližně stejně velká. V první várce jsem jich pekla pět. Patnáct minut by bylo i při 150°C příliš, pro upečení postačilo zhruba osm minut. Kolečka bylo nutné hned po vytažení z trouby skládat. Během chladnutí totiž tvrdnou a začínají se lámat - v dalších várkách už jsem je proto pekla po třech, abych celou lístečkovou proceduru bez problémů stíhala. Pak už jen stačilo nechat je vychladnout a začít rozdávat.
Dávka podle receptu vystačí přibližně na 12 kousků, celá příprava zabere asi hodinu času.


Ještě několik poznámek k přípravě:

Jako inspirace pro obsah lístečků mohou dobře posloužit webové stránky s citáty, zaměřit se můžete čistě na čínská či japonská přísloví (koláčky údajně pochází z Japonska, ačkoli je známe z Číny). 








Jak na skládání?

Doprostřed upečeného kolečka položte lísteček a přehněte na polovinu. Okraje pevně smáčkněte k sobě. Vzniklý půlkruh si otočte rovnou stranou dolů a v polovině znovu ohněte tak, že uchopíte okraje rovné části a přiblížíte je k sobě. Pracujete-li se skutečně horkými koláčky, nemělo by se stát, že by praskaly. Takto vytvarované koláčky položte přes hranu nějaké nádoby a nechte zchladnout - tak se jejich tvar zachová.

Složit je však můžete i tak, že je přehnete na polovinu a poté ještě na čtvrtinu.





Hotový koláček štěstí pak snadno rozlomíte a vyjmete svůj vzkaz. A samozřejmě si na něm i pochutnáte :-).

1 komentář: